سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر که به حکمت شناخته شود، چشمها او رابه دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]

کالبد شکافی نقاط بحرانی جهان اسلام - اللهم صل علی محمد و آل محمد
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: محمد بهشتی یکشنبه 86 تیر 24 ساعت 6:31 صبح

علی اکبر ولایتی به کالبد شکافی نقاط بحران خیز جهان اسلام پرداخت

خبرگزاری فارس: چطور ممکن است کشوری پرمسئله مثل عراق باشد و بخواهیم به لحاظ امنیتی اداره کنیم در حالی که دولت حاکمیت امنیتی ندارد و آمریکایی ها هم به وظائف امنیتی خودشان عمل نمی کنند.آمریکائیها اختیاری درحوزه امنیتی برای نخست وزیر عراق باقی نگذاشته اند. در حالی که در تاریخ عراق حکومتی مردمی تر و مشروع تر از حکومت آقای مالکی نداریم .

علی اکبر ولایتی وزیر خارجه اسبق و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی درباره دیپلماسی و همچنین راهکارهای احتمالی ایران برای مقابله با سیاست های آمریکا و رژِم صهیونیستی در قبال جهان اسلام گفت :وضعیت در منطقه از جمله درعراق و لبنان و فلسطین وضعیت آرامی نیست بلکه وضعیت به هم ریخته پیچیده و بسیار حساس است و علتش نیز این است که هم شرایط این کشورها یعنی هم فلسطین هم لبنان هم عراق شرایط ویژه ای است و موقعیت حساسی که اینها دارند موجب شده است تا هر حادثه ای که اینجا اتفاق می افتد این حادثه آثار جدی تری را در کل منطقه و در صحنه بین المللی داشته باشد. یعنی اگر این اتفاقات در یک کشور دیگری که نه حساسیت داخلی و نه حساسیت مذهبی کشورهای نامبرده را دارد اتفاق می افتاد این همه موج ایجاد نمی کرد.

وی ادامه داد : تحولاتی که در این کشورها اتفاق افتاده به دلیل استعدادهای بالایی است که این کشورها در تاثیرپذیری و تاثیرگذاری دارند و لذا موجب می شود که هر تحولی در این کشورها امواج قویی در منطقه و دنیا ایجاد کند.

در مورد عراق وضعیت عراق آن طور که آمریکائیها خواستند نشد این را خودشان هم می گویند و این چیزی نبود که از چشم ها پنهان باشد . من در چند روز بعد از فروردین ماه سال 1382 یعنی چند روز پس از اشغال عراق در آن زمان مصاحبه ای داشتم با شبکه 2 تلویزیون جمهوری اسلامی ایران که از من درباره آینده عراق سوال کردند و من همان موقع قریب گفتم که آمریکائیها آمده اند به عراق اما نمی توانند بمانند. مردم عراق مردم مقاومی هستند و قطعا بیگانه را تحمل نمی کنند. آمریکائیها خیال می کردند حالا که شر صدام را از سر عراق کم کرده اند مردم باید برای اینها فرش قرمز پهن کنند. مردم بلافاصله بعد از اینکه صدام ساقط شد ضمن اینکه از سقوط صدام خوشحال شدند در عین حال به اشغالگران گفتند که بروید و زحمت را کم کنید. اینها ماندند و هر چه بیشتر ماندند اوضاع عراق پیچیده تر و خراب تر شد به طوری که اگر کسی بخواهد اوضاع عراق را جمع کند مشکل است . آنچه ما می بینیم عوارض خرابی اوضاع عراق است . حالا وزیر دفاع آمریکا نخست وزیر عراق را متهم کرده است که نمی تواند اوضاع عراق را حل و فصل کند در حالیکه عامل بحران خود آمریکائیها هستند. اینها که همه جور شانس خود را امتحان کردند و موفق نشدند و عاقبت به اینجا رسیدند که به رای مردم مراجعه کنند و رای مردم هم انتخاب آقای مالکی را نتیجه داد. آمریکائیها ابتدا آقای « برمر » مامور خودشان را به روش استعمار انگلیس حاکم عراق کردند ولی خیلی زود فهمیدند که اشتباه کرده اند. بعد آمدند بعضی از عوامل خودشان را گذاشتند. از آنهایی که به سیاست آمریکا نزدیک بودند مثل ایاد علاوی .

ولایتی افزود : آقای علاوی هم مدتی گذشت فکر کرد می تواند مثل صدام عمل کند. بعد معلوم شد که مردم عراق از این تهدیدها باک ندارند. و بالاخره بنای دمکراسی را گذاشتند. هر چند دخالتهای زیادی کردند که تعداد نمایندگانی که حق هر گروه بود به لحاظ درصدی که از جمعیت عراق داشتند به آنها نرسد . مثلا شیعه را که حقش 60 درصد بود آمریکائیها مانع شدند از اینکه شیعه ها بتوانند 60 درصد سهم در مجلس عراق داشته باشند ولی با همه دخالتهایی که کردند حکومت افتاد دست ائتلاف شیعه . حالا شیعه ها می خواهند حکومت ایجاد کنند آمریکائیها دستشان را بسته اند. مامورین امنیتی دولت عراق اگر می خواهند هر حرکتی بکنند جواز آمریکائیها باید باشد. اگر نیروهای ارتش و امنیت عراق بخواهند از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کنند باید از نیروهای اشغالگر آمریکایی اجازه بگیرند. ولو یک فاصله کوتاه باشد. باید از فرماندهی نظامی آمریکا اجازه بگیرند. چطور ممکن است کشوری پرمسئله مثل عراق باشد و بخواهیم به لحاظ امنیتی اداره کنیم در حالی که دولت حاکمیت امنیتی ندارد و آمریکایی ها هم به وظائف امنیتی خودشان عمل نمی کنند. وضعیت تاسف بار انفجار حرم امام علی النقی (ع ) و امام حسن عسگری (ع ) در سامرا کاری است که حداقل در تاریخ بیش از هزار ساله عراق سابقه ندارد. و حالا دارد انجام می شود و نشان می دهد با یک سازماندهی جدی دارد انجام می شود. کاملا مشخص است که کار از قبل طراحی شده است . می آیند به راحتی سرفرصت بمب کار می گذارند و منفجر می کنند. بعضی ها تقصیر این فاجعه را گردن نخست وزیر می اندازند. این در حالی است که آمریکائیها اختیاری درحوزه امنیتی برای نخست وزیر عراق باقی نگذاشته اند. در حالی که در تاریخ عراق حکومتی مردمی تر و مشروع تر از حکومت آقای مالکی نداریم . از زمان جنگ دوم جهانی از آن زمان که انگلیسی ها آمدند حکومت درست کردند و فیصل هاشمی را با نخست وزیری نوری سعید بعد کودتای عبدالکریم قاسم بعد کودتای عارف بعد کودتای حسن البکرو... روی کارآوردند هیچ زمان در عراق انتخابات درستی انجام نشده بود مگر در همین زمان اخیر الان دولت عراق می خواهد کار بکند آمریکائیها نمی گذارند و عاقب هم می خواهند کاسه کوزه ها را سرحکومت عراق بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران در جهت حل مشکلات عراق هم کمک کرده و هم کمک می کند. هم عراقی ها خواسته اند. و هم دیگر کشورهای دیگر زیرا می دانند ایران نقش بسیار تعیین کننده ای دارد و لذا آمریکائیها اصرار کردند که ایران با آنها مذاکره کند. دوستان ما در حکومت عراق از بیش از یکسال قبل اصرار براین داشتند که ما با آمریکائیها ملاقات کنیم بلکه بتوانند بر مشکلات موجود در عراق فائق شوند. به نظر می رسد استمرار تماسها با دولت عراق و کمک به خواست آنها در جهت تامین امنیت می تواند کمک حال عراقی ها باشد و با این زمینه سازی ابتکار عمل را داشته باشند.

در قضیه لبنان هم می بینید که وضعیت لبنان وضعیت آسانی نیست . اخیرا گروه « فتح الاسلام » و « جندالشام » به اختلافات افزوده شده اند و وضعیت پیچیده تر شده است . منتهی آنهایی که این غول را از شیشه درآورده اند الان بلای جانشان شده است . فکر می کردند اگر فتح الاسلام را در لبنان بیاورند این می شود رقیب حزب الله و جنگ شیعه و سنی راه می اندازند. این توطئه در لبنان نتیجه نداد. الان می خواهند این غول را برگردانند به شیشه ولی امکان ندارد . بالاخره 14 مارسی ها در رابطه با ارتش لبنان باید خیلی با احتیاط باشند . کاری شده است که الان بین فتح الاسلام وارتش لبنان درگیری شده است . تعدادی از ارتشی ها کشته شده اند تعدادی اسیر گرفته شده اند. دولت می خواهد چه کند یا باید بعضی از عناصر دولت که در شکل گیری برخی از عناصر 14 مارسی در شکل گیری فتح الاسلام نقش داشته اند. حالا می بینند که بالاخره دچار یک دو راهی شده اند. از یک طرف نمی توانند نسبت به سرنوشت ارتش بی تفاوت باشند. از سوی دیگر فتح الاسلام و ارتش درگیر هستند . بعضی از موتلفین 14 مارس زمانی که اعضای فتح الاسلام به زندان افتاده بودند وثیقه گذاشتند و اینها را آزاد کردند. الان مانده اند که چه بکنند!

غربی ها هم ابتدا با امید وارد قضیه شده بودند ولی الان می بینند که این موضوع دارد تبدیل به یک مشکل بزرگ می شود و لذا آن حرفی که از ابتدا 8 مارسی ها و بخصوص حزب الله لبنان می زدند که باید دولت وحدت ملی روی کار بیاید کم کم می بینید که زمزمه های دولت وحدت ملی از طرف حامیان قوی 14 مارسی ها هم دارد بلند می شود . جمهوری اسلامی ایران هم کاری که می تواند بکند همین حمایت از خواست اکثریت مردم لبنان است که به نظر می رسد با تشکیل دولت وحدت ملی که نمایندگی همه گروه ها را داشته باشد به هدف نزدیکتر می شویم .

مشاور مقام معظم رهبری درباره دورنمای تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان نیز با بیان اینکه پیش بینی در این زمینه آسان نیست گفت : فکر می کنم بتدریج طرفداران دولت وحدت ملی تعدادشان در صحنه بین المللی و منطقه افزایش پیدا می کند. اینهایی که طمع کرده بودند که حزب الله را خلع سلاح بکنند با این کارهایی که کردند و نتایجی که به دست آوردند دیگر صحبت از خلع سلاح حزب الله نمی کنند. اینها فتح الاسلام را علم کردند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند با هوشیاری رهبران شیعه و اهل سنت در لبنان این درگیری رخ نداد. آمدند گفتند باید این فتح الاسلام خلع سلاح شود. مطالعه پایلوت بود. گفتند اول می رویم وفتح الاسلام را خلع سلاح می کنیم و بعد می گوئیم حزب الله هم باید خلع سلاح شود. وقتی آمدند فتح الاسلام را خلع سلاح کنند نتوانستند برای اینکه برخی از اینها به لحاظ ریشه ای فلسطینی هستند. فلسطینی های مقیم سوریه بودند. برخی از اینها در قبل جزو فتح انتفاضه بودند که توسط سرهنگ ابو موسی در اوایل دهه 80 میلادی از فتح و از عرفات جدا شده و در دمشق مستقر شدند . بخشی از بدنه و حتی رئوس فتح الاسلام از همین گروه فتح انتفاضه به رهبری سرهنگ ابوموسی بودند. اینها فلسطینی هستند. طبیعی است فلسطینی ها بیایند در اردوگاه نهرالبارد یا عین الحلوه موضع بگیرند. کسی نمی تواند به اردوگاه های فلسطینی حمله بکند. اوضاع در آن صورت خیلی بحرانی می شود. فلسطینی های مقیم اردوگاه مقابله می کنند و عملا جنگ تبدیل به جنگ بین ارتش لبنان و فلسطینی ها می شود.

وی افزود : با درایتی که گروه 8 مارسی ها بخصوص حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله نشان دادند آب بر روی آتش جنگ داخلی لبنان ریخته شد. الان فکر می کنم امیدواری بیشتر است . اما کی می توانند دولت وحدت ملی را تشکیل دهند فکر می کنم آنهایی که دنبال تفرقه بودند دنبال خلع سلاح حزب الله بودند اینها الان تسلیم شده اند.

درگذشته هم کشورهایی بوده اند در منطقه و قدرتهایی بوده اند در صحنه بین المللی اینها می خواسته اند از لبنان به عنوان جایی که مرکز انواع تفکر است استفاده کنند برای مقاصد خودشان اما خیلی زود فهمیدند اشتباه می کنند.

حمله اسرائیل در سال گذشته به لبنان و تکرار اشتباه اسرائیل در 1985 بود . 10 سال قبل از آن در سال 75 اسرائیل حمله کرد . در آن زمان هم با همین تصور که می تواند حزب الله را از بین ببرد حمله کرد . گفتند ظرف 8 روز حزب الله را از بین می بریم ولی 16 روز جنگ طول کشید و حزب الله پیروز شد.

وی همچنین درباره اوضاع فلسطین نیز اظهار داشت : مشکلات فلسطین هم نه با فشار اسرائیل حل می شود و نه با دستور العمل هایی که از کاخ سفید صادر می شود . از سال 1979 که اینها کمپ دیوید را شکل دادند تا حالا حدود 28 سال می گذرد . از آن زمان تا به حال انواع قراردادها را بسته اند . کمپ دیوید قرارداد مادرید قرار داد واشنگتن قرارداد کمپ دیوید 2 نقشه راه و ... دهها قرارداد ریز و درشت بستند ولی نشد برای اینکه چند چیز در این وسط هست که بازدارنده است .

مطلب اول این است که غربی ها به طور عام و آمریکائیها به طور خاص از اسرائیل حمایت می کنند. بخصوص در سنوات اخیر حکومت آقای بوش اینها بیدریغ از اسرائیل حمایت می کردند و در حقیقت سیاست خاورمیانه ای آمریکا را اسرائیلی ها تعیین می کردند. در گذشته وضعیت طوری بود که آمریکائیها تظاهر به بی طرفی می کردند هر چند که در باطن امر این طور نبود. ولی آقای بوش به صراحت می گوید که ما از اسرائیل حمایت می کنیم و هر بلایی که اسرائیلی ها بر سر فلسطینی ها می آورند آنها بلافاصله بیانیه می کنند و حق را به جانب اسرائیلی ها می دهند . فلسطینی ها مردمی هستند که در کوره مبارزات قریب 80 ساله از بعد از جنگ اول جهانی مبارزات اینها شروع شد و همین طور فراز و فرودهای تاریخ بعد از جنگ جهانی این مبارزات را داشته اند تا حالا و در این کوره های مبارزه آبدیده شده اند. مگر می شود اینها را فریب داد ! حنای آمریکائیها برای فلسطینی ها رنگی ندارد. به این دلیل فلسطینی هایی که بالاخره زمانی رای شان این بود که حکومت خودگردان در ساحل غربی تشکیل شود ناامید شدند. این ناامیدی را فلسطینی ها به اشکال مختلف بروز دادند. انتفاضه ها دلیل این مدعاست . گویاترین نکته رای قاطع مردم فلسطین به حماس بود و همچنان هم در کنار حماس ایستاده اند. در چنین شرایطی که مردم فلسطین دچار مشکلات عدیده هستند غربی هابخصوص آمریکایی ها احساس نگرانی نمی کنند نسبت به زندان غزه .

غزه زندان متراکمی است که اسرائیل و غرب برای مردم فلسطین درست کرده اند. در چنین شرایطی درگیری های گروهی باعث تاسف است . درگیری فلسطینی با فلسطینی مایه تاسف است . دست آمریکا و اسرائیل پشت این درگیری هاست . می خواهند فلسطینی ها را به خود مشغول کنند تا به مبارزه با اسرائیل نپردازند. فلسطینی ها باید بدانند که مقاومت و پایداری تنها راه نجات فلسطین است .


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
حجت قبول حاجی
شهید احمد
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
74558 :مجموع بازدیدها
2 :بازدید امروز
14 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
کالبد شکافی نقاط بحرانی جهان اسلام - اللهم صل علی محمد و آل محمد
لوگوی خودم
کالبد شکافی نقاط بحرانی جهان اسلام - اللهم صل علی محمد و آل محمد
جستجوی وبلاگ من
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان




فهرست موضوعی نوشته ها
عکس روز[16] . سیاست[11] . خبر[8] . اقتصاد[5] . جهان اسلام[5] . اسلام در ایران[4] . بین الملل[4] . فرهنگ[2] . دیپلماسی .
بایگانی نوشته ها
مهر 1386
اشتراک